Γεμάτο ή άδειο φράγμα; Η στάθμη του νερού (πείραμα)

Γεμάτο ή άδειο φράγμα; Η στάθμη του νερού. Πότε το Φράγμα  έχει αρκετό νερό; Πότε κινδυνεύει; Πότε η στάθμη του είναι χαμηλή ; Κάνοντας ένα πείραμα τα παιδιά κατανοούν τη στάθμη του νερού στο φράγμα Μπραμιανών.

Γεμάτο ή άδειο φράγμα;

Η τεχνητή λίμνη Μπραμιανών κατασκευάστηκε το 1986 για να καλύψει τις ανάγκες καλλιέργειας 30.000 στρεμμάτων της Ιεράπετρας. Η λίμνη έχει έκταση 1050 στρέμματα και χωρητικότητα 15 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων, κάνοντας την το δεύτερο μεγαλύτερο υγρότοπο της Νότιας Ελλάδας, μετά το φράγμα Ποταμών Αμαρίου.

Με τα παιδιά συζητάμε την αναγκαιότητα του φράγματος για την περιοχή μας, με τον μεγάλο αριθμό θερμοκηπίων. Για να δούμε πόσο σημαντικό είναι το νερό στα φυτά φυτέψαμε φακές σε δύο μπολάκια. Στο ένα προσθέσαμε νερό και στο άλλο όχι. Τα τοποθετήσαμε και τα δύο σε ευάερο και ευήλιο μέρος ! Φτιάξαμε και ένα φύλλο εργασίας για να καταγράφουμε την εξέλιξή τους !

Γεμάτο ή άδειο φράγμα; Η στάθμη του νερού (πείραμα)
Φυτεύουμε φακές με νερό και χωρίς νερό
Γεμάτο ή άδειο φράγμα; Η στάθμη του νερού (πείραμα)
Φύλλο καταγραφής ανάπτυξης των φυτών
 Τέλος  της εβδομάδας κοιτάξαμε τα φυτά. Οι φακές που είχαν ποτιστεί είχαν φυτρώσει και είχαν μεγαλώσει !
Γεμάτο ή άδειο φράγμα; Η στάθμη του νερού (πείραμα)
Οι φακές που ποτίζαμε φύτρωσαν μετά από λίγες μέρες
Γεμάτο ή άδειο φράγμα; Η στάθμη του νερού (πείραμα)
Καταγράφουμε τις παρατηρήσεις μας !
Μέσα στο φράγμα Μπραμιανών υπάρχει μία εκκλησία, ο προφήτης Ηλίας που σηματοδοτεί κάθε φορά την στάθμη του νερού του Φράγματος. Όταν η εκκλησία είναι σκεπασμένη με το νερό και δεν φαίνεται καθόλου, η στάθμη του νερού στο φράγμα είναι ψηλή. Όταν όμως η εκκλησία φανεί και ιδίως όταν έχει αποκαλυφθεί πλήρως, στο φράγμα το νερό έχει μειωθεί πάρα πολύ (όπως δυστυχώς φέτος). Είναι ένα φυσικός δείκτης θα λέγαμε για τον κόσμο !
Με αφορμή λοιπόν την εμφάνιση της εκκλησίας στο φράγμα, θελήσαμε να κάνουμε ένα πείραμα για τη στάθμη του νερού.
Γεμάτο ή άδειο φράγμα; Η στάθμη του νερού (πείραμα)
Ο προφήτης Ηλίας , η εκκλησία που βρίσκεται μέσα στο φράγμα αποτελεί δείκτη στάθμης του νερού.
 Χρησιμοποιήσαμε ένα δοχείο με βρυσάκι, ένα πήλινο μικρό εκκλησάκι, νερό και μία ράβδο (που συμβόλιζε τον αγωγό νερού από τον οποίο πέφτει το νερό στο φράγμα).
Γεμάτο ή άδειο φράγμα; Η στάθμη του νερού (πείραμα)
Η εκκλησία μέσα στο φράγμα … τοποθετούμε νερό μέσα από την ράβδο που συμβολίζει τον αγωγό νερού
 Αρχίσαμε λοιπόν να ρίχνουμε νερό μέσα από τη ράβδο και να διαπιστώνουμε ότι η στάθμη του νερού ανέβαινε και σιγά σιγά καλυπτόταν η εκκλησία! Σημειώσαμε το ύψος του νερού όταν η εκκλησία ήταν καλυμμένη και όταν η εκκλησία φαινόταν !
Γεμάτο ή άδειο φράγμα; Η στάθμη του νερού (πείραμα)
Η στάθμη του νερού ανεβαίνει σιγά σιγά, μπαίνοντας μέσα το νερό
Γεμάτο ή άδειο φράγμα; Η στάθμη του νερού (πείραμα)
Μετράμε το ύψος του νερού
 Στη συνέχεια τα παιδιά άνοιγαν την βρύση του δοχείου για λίγο για να «ποτίσουν» οι γεωργοί τα θερμοκήπιά τους. Κάθε φορά που άνοιγαν λίγο τη βρύση, η στάθμη έπεφτε και λίγο. Είχαμε σημειώσει το κατώτατο σημείο στο οποίο οι γεωργοί δεν θα μπορούσαν να πάρουν άλλο νερό γιατί τα ζώα που ζουν γύρω και μέσα στο φράγμα κινδυνεύουν! Βέβαια ανά τακτά χρονικά διαστήματα προσθέταμε νερό από τον «αγωγό». Κάποια στιγμή σταματήσαμε να προσθέτουμε νερό και η στάθμη έφτασε στο κατώτατο σημείο.
Γεμάτο ή άδειο φράγμα; Η στάθμη του νερού (πείραμα)
Ανοίγοντας τη βρύση η στάθμη κατεβαίνει ..

Γεμάτο ή άδειο φράγμα; Η στάθμη του νερού (πείραμα)

 Η λύση των παιδιών γαι το τι θα κανουμε αν η στάθμη φτάσει στο κατώτατο σημείο ήταν :
Κλείνει η βρύση του Φράγματος, κυρία και κάνουμε προσευχούλες να βρέξει !!
Σε ένα φύλλο εργασίας καταγράψαμε πότε το φράγμα είναι γεμάτο και πότε άδειο !
Γεμάτο ή άδειο φράγμα; Η στάθμη του νερού (πείραμα)
Καταγράφουμε στο φύλλο εργασίας το πόρισμά μας
Η επόμενη δράση μας θα είναι η επίσκεψη στο Φράγμα Μπραμιανών και στο ΚΠΕ Ιεράπετρας-Νεάπολης !
Εν αναμονή λοιπόν …

Σχολιασμός με χρήση του Facebook

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com