sxoliki-via-bullying

STOP στην Βία – AntiBullying

STOP στην Βία – Bullying. Η 6η Μαρτίου έχει οριστεί σαν πανελλήνια μέρα ενδοσχολικού εκφοβισμού (school bullying). Στο νηπιαγωγείο ασχοληθήκαμε με σχετικές δραστηριότητες  και δημιουργήσαμε μία αφίσα.

STOP στην Βία – Bullying

«Μπορεί η επιθετικότητα να αποτέλεσε ένα πλεονέκτημα στη μάχη της επιβίωσης για τους ανθρώπους των σπηλαίων αλλά τώρα αποτελεί μια θανάσιμη απειλή, έναν παράγοντα που μπορεί να μας καταστρέψει».

Στίβεν Χόκινγκ, αστροφυσικός

Ορισμός:

«Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (schoolbullying), χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου. Ο εκφοβισμός και η βία ανάμεσα στους μαθητές μπορούν να πάρουν σωματική, λεκτική, ψυχολογική και κοινωνική μορφή.

Συνήθως εκδηλώνονται με:

• χειρονομίες, σπρωξιές, ξυλοδαρμούς,

• φραστικές επιθέσεις, βρισιές, προσβολές, απειλές,

• εκβιασμούς,

• καταστροφή προσωπικών αντικειμένων,

• κλοπές,

• σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση,

• αποκλεισμό και απομόνωση από παρέες, ομαδικά παιχνίδια και κοινωνικές δραστηριότητες.» πηγή : school-bullying.wikispaces.com

Μορφές Εκφοβισμού

Ο εκφοβισμός μπορεί να πάρει διάφορες μορφές:

Σωματικός : φυσικός τραυματισμός ή απειλή τραυματισμού προς κάποιον. Εκδηλώνεται με σπρωξίματα, σκουντήματα, αγκωνιές, γροθιές και κλοτσιές, τρικλοποδιές, χτυπήματα με αντικείμενα, τσιμπήματα και δαγκωνιές, περιορισμό του άλλου μέσω σωματικών πρακτικών.

Λεκτικός : συστηματική χρησιμοποίηση υβριστικών εκφράσεων, φραστικών επιθέσεων, προσβολών και απειλών, αγενών σχολίων και ειρωνείας, χρήση παρατσουκλιών.

Εκφοβισμός με εκβιασμό : εκούσια απόσπαση χρημάτων ή προσωπικών αντικειμένων, η οποία συνοδεύεται από απειλές ή και τον εξαναγκασμό σε αντικοινωνικές πράξεις.

Έμμεσος ή κοινωνικός : προσπάθεια για κοινωνική απομόνωση ή αγνόηση ατόμου, για άσκηση επιρροής στην ομάδα των συνομηλίκων ώστε να αισθανθούν αντιπάθεια για κάποιο συγκεκριμένο συμμαθητή τους, διάδοση κακόβουλων φημών και ψευδών.

Ηλεκτρονικός : αποστολή απειλητικού ή υβριστικού υλικού μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, των υπηρεσιών MMS και SMS που παρέχουν τα κινητά τηλέφωνα και των διαδικτυακών τόπων κοινωνικής δικτύωσης, χρήση ή παραποίηση των προσωπικών δεδομένων κάποιου ατόμου, αποκλεισμός του από μια δικτυακή ομάδα, κλήσεις στο κινητό του από άγνωστο νούμερο.

Ρατσιστικός : διάδοση αρνητικών σχολίων εξαιτίας της καταγωγής, της κοινωνικής τάξης, της οικονομικής κατάστασης, της διαφορετικότητας.

• Σεξουαλικός : υβριστικά σχόλια, σκίτσα και γκράφιτι με σεξουαλικό περιεχόμενο, ανήθικες χειρονομίες, ανεπιθύμητο άγγιγμα, μέχρι και σοβαρές σεξουαλικές επιθέσεις. πηγή : antibullyingnetwork.gr

Στην ενασχόληση μας με το θέμα της ενδοσχολική βίας πολύτιμος βοηθός αποτέλεσε το υλικό από την σελίδα : taniamanesi-kourou.blogspot.gr (εικόνες για συζήτηση) και το εξαιρετικό υλικό από την σελίδα : pythagoreionip.blogspot.gr  ( καταδίδω – αναφέρω) και από εδώ.

Σε αυτή την ανάρτηση θα αναφερθώ μόνο  σε μία δραστηριότητα από τις πολλές που κάναμε και ήταν έντονα συγκινησιακή και αξίζει να αναφερθεί !

Στις ελεύθερες δραστηριότητες το πρωί έδωσα σε κάθε παιδί ένα ανθρωπάκι. Αυτό το ανθρωπάκι θα ήταν ο εαυτός τους και έπρεπε να το ζωγραφίσουν  παρατηρώντας πολύ καλά τα ρούχα που φόραγαν και τα χαρακτηριστικά τους. Από πίσω έγραψε το όνομα του το κάθε παιδί και το πήρε μαζί του στην ολομέλεια. Τα παιδιά  παρουσίασαν τα ανθρωπάκια -εαυτούς και έπαιξαν μαζί τους.

STOP στην Βία - AntiBullying
Τα ανθρωπάκια εαυτοί που ζωγραφίσαμε !
STOP στην Βία - AntiBullying
Είμαστε πολύ περήφανοι για αυτά !
  Μετά την σχετική συζήτηση με παρουσίαση εικόνων, βίντεο κλπ. για τον ενδοσχολικό εκφοβισμό, και τον διαχωρισμό των συμπεριφορών :«καταδίδω -αναφέρω»   παίξαμε το εξής παιχνίδι.

Είπα στα παιδιά που κρατούσαν με μεγάλη περηφάνια τα ανθρωπάκια τους – εαυτό, κάθε φορά που θα ακούνε μία λέξη που θα λέω να τσαλακώνουν το ανθρωπάκι τους. Στην αρχή δίστασαν, με κοίταγαν με απορημένα μάτια. Άρχισα λοιπόν δυνατά να λέω λέξεις άσχημες, να χρησιμοποιώ απρεπή συμπεριφορά και τα παιδιά όλο τσαλάκωναν το ανθρωπάκι. Στο τέλος το ανθρωπάκι έγινε μια μάζα χαρτιού. Τα παιδιά στεναχωρέθηκαν πάρα πολύ όταν είδαν το ανθρωπάκι τους έτσι.. Τους είπα ότι τα παιδιά που δέχονται βία όποια μορφή και να έχει οι ψυχές τους «τσαλακώνονται»!

STOP στην Βία - AntiBullying
Οι άσχημες λέξεις και συμπεριφορές..τσαλακώνουν τις ψυχές μας
 Στη συνέχεια λέγοντας όμορφες και ευγενικές λέξεις κάνοντας ενέργειες φιλικές και συνεργατικές ξετύλιγαν σιγά σιγά το ανθρωπάκι. Σε πολλά παιδιά σκίστηκε και το κολλήσαμε λέγοντας επιπλέον όμορφες και ευγενικές λέξεις. Τα ανθρωπάκια όμως ποτέ δεν έγινα ίδια !! Μερικά παιδιά έβαλαν τα κλάματα και χρειάστηκε να τα παρηγορήσουμε ( τόσο δυνατά συναισθήματα προκάλεσε αυτή η δραστηριότητα που ούτε εγώ το περίμενα). Το γεγονός ότι ήταν το δικό τους ανθρωπάκι που τσαλακώθηκε και υπέφερε, τους ταύτισε κατά την γνώμη μου περισσότερο !
STOP στην Βία - AntiBullying
..μας κάνουν χίλια κομμάτια !
 Όπως καταλαβαίνεται ξεκίνησε μία μεγάλη συζήτηση για τα συναισθήματα μας. Αναφερθήκαμε βέβαια και στα συναισθήματα του θύτη.. προσπαθώντας να μπούμε στην θέση του και να καταλάβουμε και αυτός πως αισθάνεται ..
Είδαμε και ένα καταπληκτικό βίντεο : «Νίκησε τον νταή χωρίς να τον αγγίξεις» !


ntais από Lo84ewr

Το συνθήματα μας πλέον είναι τα :« ΌΧΙ στη βία ΝΑΙ στην φιλία » και « ΌΧΙ στο ξύλο ΝΑΙ στον φίλο » !
STOP στην Βία - AntiBullying
Ναι στον φίλο ..
STOP στην Βία - AntiBullying
..όχι στο ξύλο !
STOP στην Βία - AntiBullying
Όχι στη Βία, ναι στην φιλία !
 Στη συνέχεια κολλήσαμε τα τσαλακωμένα ανθρωπάκια μας σε ένα χαρτί. Ανάμεσα κολλήσαμε από την μια μεριά εκφράσεις και συμπεριφορές που λέμε όχι, στρέφοντας προς την γη τον αντίχειρα του χεριού μας και από την άλλη εκφράσεις και συμπεριφορές που είναι όμορφες φιλικές, ευγενικές, συνεργατικές, στρέφοντας αυτή την φορά τον αντίχειρά μας στον ουρανό !
Τέλος στρέφοντας μπροστά το χέρι μας και με βλέμμα αποφασισμένο και βροντερή φωνή λέμε :

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΒΙΑ 

STOP στην Βία - AntiBullying
Όχι σε άσχημες συμπεριφορές
STOP στην Βία - AntiBullying
Ναι στην συνεργασία, φιλία, αλληλεγγύη
STOP στην Βία - AntiBullying
Τα παιδιά με αποφασιστικό βλέμμα και ..
STOP στην Βία - AntiBullying
..βροντερή φωνή λένε…
STOP στην Βία - AntiBullying
STOP στην βία !
STOP στην Βία - AntiBullying
Η αφίσα μας !
Κλείνοντας το άρθρο θα αναφέρω μερικές συμβουλές προς τους γονείς που δανείζομαι από  εδώ 

Αξίζει να τις διαβάσετε !

Συμβουλές για τους γονείς :

Παρατηρήστε:

Το παιδί που δείχνει θλιμμένο ή ανήσυχο
Τις αλλαγές στη συμπεριφορά του παιδιού (πχ. γίνεται επιθετικό στο σπίτι)
Το παιδί που εμφανίζει διαταραχές του ύπνου: δυσυπνίες (πχ. αϋπνια, δεν κοιμάται τις συνηθισμένες ώρες), παραϋπνίες (πχ. ξυπνάει με νυκτερινούς τρόμους ή εφιάλτες μέσα στη νύχτα, νυχτερινή ενούρηση)
Επιστρέφει σπίτι με μώλωπες, σπασμένα, ή χαμένα, προσωπικά αντικείμενα, σκισμένα ρούχα
Την κοινωνική απόσυρση – εσωστρέφεια, το παιδί που προτιμά να περνά χρόνο μόνο του
Αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες
Σωματικά συμπτώματα: διαμαρτύρεται για πονοκεφάλους ή για γαστρεντερικά ενοχλήματα
Αγχος για το σχολείο: βρίσκει δικαιολογίες να αποφεύγει το σχολείο
Αιφνίδια μείωση της επίδοσης στο σχολείο

Αναρωτηθείτε:

Υπάρχει κάτι που ενοχλεί το παιδί σας και δεν είναι όρατο;
Έχουν συμβεί αλλαγές στις ζωές σας, όπως ο ερχομός νέου μωρού, διαζύγιο, χωρισμός, θάνατος, αλλαγή περιβάλλοντος
Αν δεν υπάρχουν τέτοιες αλλαγές, χρειάζεται η διερεύνηση άγχους ή κατάθλιψης, χρειάζεται να σκεφτείτε την πιθανότητα το παιδί σας να είναι θύμα εκφοβισμού.

Ακούστε:

Βάλτε τα δικά σας συναισθήματα στην άκρη και ακούστε το παιδί σας χωρίς εκνευρισμό ή θυμό.
Ενθαρρύνετε το παιδί να μιλήσει. Τα παιδιά δυσκολεύονται να μιλήσουν για αυτά τα περιστατικά. Μπορείτε να επιστρατεύσετε μια ευχάριστη κοινή σας δραστηριότητα, το αγαπημένο του παιχνίδι, την διήγηση μιας ιστορίας, εικόνες ανθρώπων με διαφορετικές εκφράσεις και τη σημασία τους.
Δείξτε πως κατανοείτε ό,τι ακούτε, επαναλαμβάνοντας στο παιδί σας αυτά που σας λέει.

Ποτέ μην υποτιμάτε την αφήγηση μιας εμπειρίας. Ποτέ μη συμβουλεύετε το παιδί σας να αγνοήσει μια ενοχλητική εμπειρία. Αυτό, πιθανόν να έχει στο μέλλον τη συνέπεια να εξοικειωθεί το παιδί με τις παρενοχλήσεις και να αποκτήσει μια ανοχή που θα το καταστήσει, ενδεχομένως, περισσότερο ευάλωτο.

Ρωτήστε το παιδί σας πως θα ήθελε να βοηθήσετε. Μην το εξαιρέσετε από τις αποφάσεις για τις επόμενες κινήσεις σας, μην ξεκινήσετε την παρέμβασή σας χωρίς να υπάρχει αμοιβαία συμφωνία μεταξύ σας. Ενδέχεται η δική σας άμεση παρέμβαση στο σχολείο να αποτελεί το χειρότερο φόβο του και ακριβώς εκείνη την έκβαση που το παιδί θα ήθελε να αποφύγει το περισσότερο.

Μιλήστε:

Είναι το παιδί σας διαφορετικό; Διαβεβαιώστε το ότι δεν φταίει. Πολλά παιδιά αισθάνονται ότι προκάλεσαν τα ίδια τη συμπεριφορά των άλλων παιδιών.

Μοιραστείτε με το παιδί δικές σας αντίστοιχες εμπειρίες ή εξηγήστε ότι πολλοί ακόμη άνθρωποι (ίσως με αναγνωρίσιμα παραδείγματα επώνυμων ή συγγενικών προσώπων) έχουν υποστεί εκφοβισμό ή άλλη κακοποίηση. Να είστε ειλικρινείς. Η προβολή μιας ισχυρής, δικής σας, προσωπικότητας μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά στη διάθεσή του παιδιού να εκμυστηρεύεται τα δικά του συναισθήματα και να φέρει το αντίθετο αποτέλεσμα.

Εξηγήστε τι σημαίνει νταηλίκι.

Να υποφέρω τον εκφοβισμό δεν σημαίνει ότι είμαι αδύναμος.
Να είμαι ο νταής δεν σημαίνει ότι είμαι δυνατός.

Ενθαρρύνεται το παιδί σας να προσπαθεί να δείχνει ότι έχει αυτοπεποίθηση, ακόμη και αν δεν το αισθάνεται. Εξηγήστε ότι η γλώσσα του σώματος, οι εκφράσεις και ο τόνος της φωνής έχουν την ίδια σημασία με το περιεχόμενο του προφορικού λόγου. Κάντε πρόβες μαζί του για την έκφραση των επιθυμιών του και των σκέψεών του με καταλληλότερο τόνο της φωνής, καταλληλότερες εκφράσεις στο πρόσωπο και με την κατάλληλη γλώσσα του σώματος. Οι άνθρωποι, ακόμη και τα παιδιά, λένε ενίοτε σκληρά λόγια για να επιτύχουν την αντίδραση ή τον εκνευρισμό των άλλων ανθρώπων. Όταν δείχνουμε ότι αυτά τα σκληρά λόγια δεν έχουν απήχηση μέσα μας, ακυρώνουμε συχνά τα κίνητρα του επιτιθέμενου.

Μην επιτρέπετε σε αυτή τη συμπεριφορά να καταδειναστεύει τη ζωή του παιδιού ως σταθερή ανησυχία και ενασχόληση. Αποφεύγετε να πιέζετε τα παιδιά να προσπαθούν να τα καταφέρουν σε αντικείμενα που δεν τα ενδιαφέρουν και βοηθήστε τα να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους σε άλλους τομείς που δείχνουν να κερδίζουν περισσότερο την προσοχή τους. Μέσα από αυτές τις εναλλακτικές ενασχολήσεις, τα παιδιά μπορούν να αυξήσουν την αυτοπεποίθησή τους.

Κρατάτε ένα ημερολόγιο συμβάντων και προσκαλείτε το παιδί να το συμπληρώνετε από κοινού. Συμπεριλαμβάνετε όσες περισσότερες πληροφορίες είναι δυνατόν για τη φύση των περιστατικών, τον χρόνο στον οποίο έλαβαν χώρα και το αποτέλεσμα (σωματικό, ψυχικό ή άλλο) που έχουν στο παιδί κάθε φορά.

Συχνά ο εκφοβισμός λαμβάνει χώρα εκτός σχολείου. Βαθμολογείτε τα συναισθήματά του με απλές κλίμακες, πχ. με χρώματα όπου το κόκκινο σημαίνει θυμό, το μπλε στεναχώρια, το μωβ μεγαλύτερη στεναχώρια, κ.τ.λ.

Προσεγγίστε ευγενικά τους διδάσκοντες, με λεπτομέρειες για τα συμβάντα που έχετε καταγράψει στο ημερολόγιό σας με τη συμμετοχή του παιδιού. Ενίοτε συμβαίνει να τιμωρείται το θύμα αντί του νταή επειδή αποκρίθηκε λεκτικά στον θύτη και στοχοποιήθηκε άδικα με τη φτωχή μεταφορά των γεγονότων στους διδάσκοντες.

Αποφύγετε την επίθεση στους διδάσκοντες. Αντί να τους κατηγορήσετε για αμέλεια, επιδιώξτε τη συνεργασία. Οι διδάσκοντες είναι συχνά οι τελευταίοι που μαθαίνουν τι συμβαίνει στα διαλείμματα, ή όταν δεν είναι παρόντες στην τάξη. Ρωτήστε τους διδάσκοντες πως σκέπτονται να διαχειριστούν το πρόβλημα. Ζητήστε να έχετε ενημέρωση για τα επόμενα βήματα. Δώστε το χρόνο και την ευκαιρία στο σχολείο να ανταποκριθεί σωστά. Μπορείτε να επανέλθετε με τις επόμενες καταγραφές στο ημερολόγιό σας, αν νιώθετε ότι καθυστερεί η επίλυση του προβλήματος.

Να έχετε κατά νου ότι πολύ συχνά ο εκφοβισμός λαμβάνει χώρα εκτός σχολείου και αφορά σε μεγαλύτερα παιδιά που παρενοχλούν τα μικρότερα. Σε αυτές τις περιπτώσεις το σχολείο δεν μπορεί, συνήθως, να παρέμβει. Προσπαθήστε, με τη συνεργασία του παιδιού να απευθυνθείτε στην οικογένεια των νταήδων με ψυχραιμία και αν αυτό δεν είναι εφικτό, πρέπει να ενημερώνετε την αστυνομία. Μπορείτε να αναζητήσετε εναλλακτικές διαδρομές από και προς το σχολείο και να εφοδιάσετε το παιδί με συναργερμό τσέπης.

«Δεν υπάρχει τίποτα στο σκοτάδι που να μην είναι ακόμα εκεί όταν ανάβουν τα φώτα.»

Rod Serling, ηθοποιός και σεναριογράφος

 

Σχολιασμός με χρήση του Facebook

2 Σχόλια

  1. ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΝΗ! ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ! (Ευχαριστώ και για την αναφορά!) ΚΑΛΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ!

    • Μαρία μου το υλικό που μας προσφέρεις είναι πολύτιμο και μας βοηθάει πάρα πολύ !!! Και εμείς ευχαριστούμε για την δουλειά που απλόχερα μοιράζεσαι !!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com