e-twin-migmata

Μίγματα -διαλύματα / Young Scientists

Μίγματα – διαλύματα. Τι ονομάζουμε  μίγμα ; Πόσα είδη μιγμάτων υπάρχουν; Πως ξεχωρίζουμε τα συστατικά των μιγμάτων; Απαντώντας στις παραπάνω ερωτήσεις ασχοληθήκαμε με την ενότητα των μιγμάτων !

Μίγματα – διαλύματα

Μίγματα ονομάζονται οι ουσίες που προκύπτουν από την ανάμιξη δύο ή περισσότερων καθαρών ουσιών. Οι καθαρές ουσίες που συνιστούν ένα μίγμα ονομάζονται συστατικά του μίγματος. Μίγματα υπάρχουν και στις τρεις φυσικές καταστάσεις των σωμάτων: στερεή, υγρή και αέρια.

Ομογενή ονομάζονται τα μίγμα στα οποία δεν μπορούμε να διακρίνουμε τα συστατικά τους ούτε και με μικροσκόπιο. Τα ομογενή μίγματα ονομάζονται και διαλύματα. Ένα ομογενές μίγμα είναι το αλατόνερο. Αν διαλύσουμε ένα κουταλάκι αλάτι σε ένα ποτήρι με νερό, στο μίγμα που προκύπτει δεν μπορούμε να διακρίνουμε τους κόκκους αλατιού ούτε ακόμη και με μικροσκόπιο.
Ετερογενή ονομάζονται τα μίγματα στα οποία μπορούμε να διακρίνουμε τα συστατικά τους με γυμνό μάτι ή με μικροσκόπιο.

Τα συστατικά των μιγμάτων μπορούν να διαχωριστούν με διάφορες μεθόδους όπως  διαλογή, κοσκίνισμα, φιλτράρισμα , εξάτμιση, απόσταξη.

Στο νηπιαγωγείο κάθε μέρα ερχόμαστε σε επαφή με διάφορα είδη μιγμάτων. Οι δραστηριότητες μας βασίστηκαν σε αυτή την διαπίστωση και παρατηρούσαμε με κάθε ευκαιρία τα διάφορα μίγματα που δημιουργώνταν από το παιχνίδι μας από τις ελεύθερες δραστηριότητες  ή από τις δομημένες  των θεματικών ενοτήτων που επεξεργαζόμασταν.

Η πρώτη μας επαφή λοιπόν ήταν με μείγματα στερεών με στερεά και τι άλλο μα με τα χώματα της αυλής ! Το πιο συνηθισμένο και αγαπημένο μίγμα  (και παιχνίδι) των παιδιών ! Χώμα με πέτρες και πως θα τα ξεχωρίσουμε ; Με τα λατρεμένα μας σουρωτήρια (κοσκίνισμα) ! Δουλειά να χουμε στο διάλειμμα και δεν συζητάω την λάσπη τις βροχερές μέρες  ( νερό+χώμα) η αδυναμία μας !

Μίγματα -διαλύματα / Young Scientists
Κοσκινίζουμε το χώμα και διαλέγουμε την ψιλή άμμο
 Πως θα διαχωρίσουμε τις χρωματιστές πέτρες από το μείγμα που αδειάσαμε στον δίσκο κατα την ενασχόλησή μας  στην γωνιά των επιστημών ; Με τα δάκτυλα,μία, μία.
Μίγματα -διαλύματα / Young Scientists
Διαλογή με τα χέρια των χρωματιστών πετρών
 Συνέχεια είχαν τα μείγματα στερεών με υγρών. Ανακατέψαμε νερό με χώμα και είδαμε ότι μαζεύτηκε στον πάτο του μπουκαλιού και το νερό θόλωσε. Πως θα το επαναφέρουμε στην αρχική του μορφή; Με την τεχνική του φιλτραρίσματος. Δοκιμάσαμε με φίλτρο καφέ, βαμβάκι και  καθαρίσαμε όσο μπορούσαμε το νερό αλλά επισημάναμε ότι τώρα πλέον δεν είναι πόσιμο !
Μίγματα -διαλύματα / Young Scientists
Το χώμα μαζεύτηκε στον πυθμένα του μπουκαλιού
Μίγματα -διαλύματα / Young Scientists
Το φιλτράρισμα του νερού
 Την τεχνική του φιλτραρίσματος την χρησιμοποιήσαμε και για να φτιάξουμε ζεστό τσάι !
Μίγματα -διαλύματα / Young Scientists
Ζεστό τσάι
 Ανακατέψαμε και υγρά με στερεά για να φτιάξουμε ζυμαράκι  χρωματιστό, αλλά και το μείγμα για τις πέτρες μας !
Μίγματα -διαλύματα / Young Scientists
Μείγμα στερεών με υγρά..
Μίγματα -διαλύματα / Young Scientists
..δημιούργησαν τις πέτρες !
Μίγματα -διαλύματα / Young Scientists
Μίγμα για ζυμαράκι και χριστουγεννιάτικα στολίδια !
  Διαλύματα ονομάζονται τα ομογενή μίγματα. Το συστατικό του διαλύματος που περιέχεται σε μεγαλύτερη ποσότητα ονομάζεται διαλύτης. Όταν ένα μόνο από τα συστατικά του διαλύματος είναι υγρό, τότε αυτό θεωρείται διαλύτης ανεξάρτητα από την ποσότητά του. Όλα τα άλλα συστατικά του διαλύματος ονομάζονται διαλυμένες ουσίες.
Παράδειγμα: Στο αλατόνερο διαλύτης είναι το νερό και διαλυμένη ουσία το αλάτι.
Πειραματιστήκαμε λοιπόν και μεις και διαλύσαμε διάφορες ουσίες στο νερό. Προσθέσαμε και σόδα σε ξύδι και παρατηρήσαμε μετά το αποτέλεσμα !
Μίγματα -διαλύματα / Young Scientists
Διαλύματα
Μίγματα -διαλύματα / Young Scientists
Σόδα με ξύδι
 Και δεν παραλείψαμε να φτιάξουμε και αγαπημένες σαπουνόφουσκες ! Δοκιμάσαμε δύο παραλλαγές : μία με νερό και σαπούνι και μία άλλη με νερό σαπούνι ζάχαρη και κορνφλάου. Μα πόσα μίγματα και διαλύματα συναντάμε κάθε μέρα !
Μίγματα -διαλύματα / Young Scientists
Σαπουνόφουσκες

Μίγματα -διαλύματα / Young Scientists

 Στο τέλος δόθηκαν και τα σχετικά φύλλα εργασίας για την αξιολόγηση. Τα πήγαν μια χαρά !
Μίγματα -διαλύματα / Young Scientists
Αξιολόγηση μέσω φύλλων εργασίας

Μίγματα -διαλύματα / Young Scientists

 Για το τέλος σας άφησα δύο βίντεο που είδαμε για το πως γίνεται η ρακή (Κρητικός δίχως ρακή δεν ζει χχχ).  Πως διαχωρίζονται τα στράφυλλα  και μας δίνουν την ρακή ; Με την απόσταξη ! Μια και δεν μπορούσαμε να πάμε σε ρακοκάζανο η τεχνολογία για άλλη μια φορά μας έλυσε τα χέρια !

Η συνεργατική μας δράση για τα  μείγματα – διαλύματα ήταν η δημιουργία ενός τραγουδιού. Κάθε μέλος δημιούργησε μία στροφή για ένα μείγμα που είχε επιλέξει και όλα μαζί δημιούργησαν ένα τραγούδι το οποίο μελοποιήθηκε από το 5ο Νηπιαγωγείο Δράμας . Η δική μας στροφή για το ποίημα που δημιουργήσαμε είναι :

Αλεύρι dhe αλάτι Πάρε
πρόσθεσε λίγο νεράκι
έτοιμο το ζυμαράκι!

Tome a farinha eo sal,
adicione um pouco de água,
prontos a massa

Μίγματα -διαλύματα / Young Scientists
Το ποίημα για τα μείγματα μελοποιημένο !
 Το συνολικό μας τραγούδι μπορείτε να το ακούσετε στο παρακάτω βίντεο :

Γιούπι Λα ( τραγούδι για συνταγές)

Με μίγματα διαλύματα
γιούπι γιούπι λα
να δώρο στη Μαρία μου
που με αγαπά…
Ρύζι βάλε σε νερό
που βράζει γιούπι λα
με γάλα κι ανακάτεψε
γιούπι λα καλά.
Ξύλο κανέλα γιούπι λα
μμμμμ….μοσχοβολιά
στο τέλος λίγη ζάχαρη
γεύση πολύ γλυκειά.
Με μίγματα διαλύματα
γιούπι γιούπι λα
να δώρο στη Μαρία μου
που με αγαπά.
Αλάτι και ρίγανη
γιούπι γιούπι λα
μαζί ανακατεύω
γιούπι γιούπι λα.
Νόστιμο μείγμα κάνω
γιούπι γιούπι λα
που το βάζει γιούπι λα λα
η Μαρία στα ψωμιά.
Με μίγματα διαλύματα
γιούπι γιούπι λα
να δώρο στη Μαρία μου
που με αγαπά
Μέσα στο νεράκι
γιούπι γιούπι λα
ρίχνουμε λαδάκι
το ένα πάει ψηλά
γιούπι γιούπι λα λα
Το άλλο χαμηλά
σαν το καντηλάκι
κι η Μαρία μ’ αγαπά.
Με μίγματα διαλύματα
γιούπι γιούπι λα
να δώρο στη Μαρία μου
που με αγαπά.
Ζάχαρη μέσα στο νερό
γιούπι γιούπι λα
διαλύεται, διαλύεται
στο λεπτό γιούπι λα λα
Και εάν το πιείς είναι γλυκό
γιούπι γιούπι λα
νόστιμο σαν ζαχαρωτό
γιούπι γιούπι λα λά.
Με μίγματα διαλύματα
γιούπι γιούπι λα
να δώρο στη Μαρία μου
που με αγαπά.
Αλεύρι, αλάτι πάρε
γιούπι, γιούπι λα
πρόσθεσε νεράκι
γιούπι, γιούπι, λα
έτοιμο το ζυμαράκι
γιούπι, γιούπι λα
δώρο στη Μαρία μου
που με αγαπά.
Με μίγματα διαλύματα
γιούπι γιούπι λα
να δώρο στη Μαρία μου
που με αγαπά.

Με την γεύση της ρακής και του τραγουδιού σας αφήνουμε !

Σχολιασμός με χρήση του Facebook

2 Σχόλια

  1. ΥΠΕΡΟΧΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΠΟΠΗ! ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ!!!!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com