Χαρά – Λύπη. Όλα τα συναισθήματα είναι καλά και είναι φυσιολογικό να τα έχουμε. Μπορούμε να τα δείχνουμε με εξωτερικά σήματα, με σωματικές ενδείξεις, όπως εκφράσεις του προσώπου, στάσεις του σώματος, ήχους. Ξεκινάμε λοιπόν τα συναισθήματα ( δέκατο έβδομο μάθημα) στο πρόγραμμα «Βήματα για την ζωή».Ξεκινάμε τα συναισθήματα με πρώτη αναφορά στα συναισθήματα της Χαράς και της Λύπης (τόσο γνώριμα στα παιδιά) ! Σε αυτό το μάθημα από το πρόγραμμα «Βήματα για τη ζωή» αφιερώσαμε τρεις σχεδόν μέρες μια και το ενδιαφέρον των παιδιών ήταν αμείωτο .
Ξεκινήσαμε λοιπόν να λέμε ο καθένας πότε ένιωσε χαρά. Ανοίξαμε το αερόστατο της χαράς και κάθε παιδί παίρνοντας το κουνελάκι διάλεγε ένα χρώμα, καθόταν και μας έλεγε πότε ένιωσε χαρούμενος.
Στο αερόστατο της χαράς μιλήσαμε για πράγματα που μας κάνουν χαρούμενους και πότε νιώσαμε χαρά!!Γέμισε το αερόστατο από χαρούμενες φατσούλες …… που ενθουσιάστηκαν και φώναξαν δυνατά την μαγική λέξη της χαράς “Γιούπιιιι”
Στη συνέχεια ήρθε η σειρά της Λύπης. Ένα , ένα παιδί κρατώντας μία μάσκα κομμένη στην μέση ,που έδειχνε ένα θλιμμένο στόμα, σκεφτόταν και μοιράζονταν μαζί μας στιγμές που ένιωσε λύπη, που ήταν λυπημένο..
Πότε ένιωσα λύπη..
Φτιάξαμε μάσκες της χαράς και της λύπης από χάρτινα πιάτα και φορώντας τις χορέψαμε χαρούμενα και λυπημένα. Ο βοηθός μας έλεγε λέξεις και εμείς ανάλογα με το τι νιώθαμε φοράγαμε τις μάσκες μας .. π.χ. σοκολάτα = χαρά, κτύπημα = λύπη κ.ά.
Οι μάσκες της χαράς και της λύπης.Φοράμε τις μάσκες μας !Ακούγοντας διάφορες λέξεις, αισθανόμαστε και διαφορετικά και φοράμε την ανάλογη μάσκα !
Δόθηκε στα παιδιά και ένα φύλλο εργασίας με την φιγούρα ενός ανθρώπινου σώματος. Σε κάθε συναίσθημα τα παιδιά με μια κουκίδα θα σημειώνουν που βιώνουν το κάθε συναίσθημα στο σώμα τους. (οδηγία από την σύμβουλό μας) .
Σημειώνω με μια κουκίδα που αισθάνομαι το κάθε συναίσθημα στο σώμα μου!
Παρατηρήσαμε δύο πίνακες την «Γυναίκα που κλαίει» του Picaso και τον «Πιερότο» του Βατώ. Μιλήσαμε για τα συναισθήματα που μας προκαλούν και καταγράψαμε σε δύο πίνακες λέξεις που μας προκαλούν χαρά και λέξεις που μας προκαλούν λύπη. Ζωγραφίσαμε τους εαυτούς μας χαρούμενους και λυπημένους ..
Καταγράψαμε λέξεις χαράς και λύπης.Ζωγραφίζω τον εαυτό μου χαρούμενο και λυπημένο.Είμαι χαρούμενος όταν.. Είμαι λυπημένος όταν..
Δημιουργήσαμε το βιβλίο της χαράς και της λύπης χωρίζοντας τα φύλλα χαρτιού στην μέση και παίξαμε τα λυπημένα και τα χαρούμενα αγάλματα αφού σημειώσαμε πότε ένα άγαλμα είναι λυπημένο και πότε χαρούμενο (ιδέες και υλοποίηση από την συνάδελφο που είμαστε μαζί).
Φτιάξαμε το βιβλίο της χαράς και της λύπης ..Στιγμές από τη ζωή των παιδιών που ένιωσαν χαρά και λύπη..Γιατί το άγαλμα χαίρεται και γιατί λυπάται.
Μάθαμε και χορέψαμε το αγαπημένο μου τραγούδι «Ο Παλιάτσος» : Στίχοι: Μέλπω Ζαροκώστα, και μουσική: Νότης Μαυρουδής. Ένα τραγούδι που ξεκινάει με μουσική που σου προκαλεί λύπη .. στην συνέχεια η ένταση αλλάζει και το συναίσθημα γίνεται χαρά και στο τέλος πάλι λύπη ..
Χαρά – λύπη : Στίχοι τραγουδιού : «Ο Παλιάτσος »
Ένας παλιάτσος είμαι εγώ
καλή σας μέρα
Ξέρω να κλαίω, να γελάω, να πονώ
ξέρω να λέω την αλήθεια πέρα ως πέρα
γι’ αυτό κι εγώ θα σας το πω…
Τραγούδι λέω δυνατά
ν’ ακούσουν όλα τα παιδιά
ν’ ακούσει η πολιτεία
κι απ’ το τραγούδι μου αυτό
παλιάτσοι άλλοι εκατό να βγουν στην κοινωνία
Κι έτσι όλοι μαζί κι αντάμα
να τραγουδάμε τα δίκια της ζωής
να τραγουδάς κι εσύ απ’ την πλατεία
να μάθεις φίλε μου σωστά να ζεις
Τραγούδι λέω δυνατά
ν’ ακούσουν όλα τα παιδιά
ν’ ακούσει η πολιτεία
κι απ’ το τραγούδι μου αυτό
παλιάτσοι άλλοι εκατό να βγουν στην κοινωνία
Ένας παλιάτσος είμαι εγώ
καλή σας μέρα…
Μπορείτε και να το ακούσετε :
– «Τα ζώα αισθάνονται κυρία; » Ρώτησε ένα παιδί. Μα και βέβαια έχουν αισθήματα και μάλιστα τα δείχνουν με εξωτερικά σήματα, με σωματικές ενδείξεις, όπως εκφράσεις του προσώπου, στάσεις του σώματος, και ήχους. Παρατηρήσαμε λοιπόν σχετικές φωτογραφίες και κάναμε αντιστοιχήσεις λέξεων.
Πως αισθάνεται ο σκύλος;
Στη συνέχεια παρουσίασα στα παιδιά έναν πίνακα, τον «Senecio» του Klee. Παρατηρήσαμε τον πίνακα και τα παιδιά είπαν τι συναίσθημα είχε ο «Senecio». Οι απόψεις διφορούμενες : χαρά , λύπη, θυμός.. Πλαστικοποίησα ένα ασπρόμαυρο αντίγραφο και ζωγραφίζοντας με μαρκαδόρο το πρόσωπο του, του αλλάζαμε συναίσθημα. Έπειτα κόψαμε στρογγυλά κομμάτια χαρτονιού και δημιουργήσαμε τις φατσούλες του «Senecio» που εκτυπώσαμε από το διαδίκτυο. Όλα αυτά τα βάλαμε σε ένα καλάθι για να τα παίζουμε!!
Ζωγραφίζουμε τον Senecio χαρούμενο....λυπημένο, θυμωμένο , φοβισμένο.Το καλάθι του Senecio (Klee).
Δημιουργήσαμε το λεξικό των συναισθημάτων και μάσκες που κόψαμε στην μέση για να παίζουμε..
Δημιουργήσαμε το λεξικό των συναισθημάτων..Η χαρά ....και η λύπη.Φτιάξαμε μάσκες συναισθημάτων που τις κόψαμε στην μέση..…και μιμηθήκαμε τα συναισθήματα.
Στο τέλος θα σας παρουσιάσουμε την φίλη μας την Χαρούλα . Η Χαρούλα θα είναι η κούκλα της χαράς και θα μας παρηγορεί όταν είμαστε λυπημένοι. Θα την αγκαλιάζουμε, θα της λέμε τον πόνο μας και με ένα μαγικό φιλάκι θα μας φτιάχνει την διάθεση..
Η Χαρούλα , η κούκλα της χαράς!
Στο τέλος δόθηκαν στα παιδιά φύλλα εργασίας που συμπληρώθηκαν στο σπίτι μαζί με την οικογένειά τους..
Τα φύλλα εργασίας που συμπλήρωσαν τα παιδιά με τους γονείς τους στο σπίτι !