Συμφωνική ορχήστρα. Γνωριμία με τα μουσικά όργανα της συμφωνικής ορχήστρας παίζοντας κουκλοθέατρο, μαθαίνοντας τραγούδι, φτιάχνοντας μακέτα και πίνακες με ρομπότ από όργανα !
Συμφωνική ορχήστρα. Γνωριμία με τα όργανα – Δραστηριότητες
Μετά την ενότητα « Γνωριμία με τα όργανα της τάξης» τα μέλη του προγράμματος έπρεπε να ασχοληθούν και να μάθουν τα βασικά όργανα μιας συμφωνικής ορχήστρας ( στάδιο που θα μας βοηθήσει στις μετέπειτα συνεργατικές μας δράσεις).
Εμάς η ενασχόληση μας ξεκίνησε με το άκουσμα δύο μουσικών κομματιών : «Für Elise» του Ludwig van Beethoven και το «A Little Night Music» του Wolfgang Amadeus Mozart
(μία δραστηριότητα από το βιβλίο Μουσικά παιχνίδια του Σακελαρίδη και με πολύτιμες συμβουλές από την συνάδελφο Μαρία Γιαννουσοπούλου)
Τα παιδιά αφού άκουσαν τα δύο έργα μας περιέγραψαν τι αισθάνθηκαν και τι φαντάστηκαν. Τις σκέψεις τους τις απέδωσαν σε δύο φύλλα εργασίας που ετοίμασε η συνάδελφος και μοιράστηκε μαζί μας.
Τι φανταζόμαστε στο άκουσμα του συμφωνικού έργου του Μπετόβεν
Στην συνέχεια τα παιδιά γνώρισαν τους δύο συνθέτες οι οποίοι τους περιέγραψαν πως έγραψαν τα έργα, που αναφέρονται, τον τίτλο και τι όργανα χρησιμοποίησαν κλπ.
Μπετόβεν και Μότσαρτ !
Πως είναι όμως μια συμφωνική ορχήστρα και ποια όργανα παίζουν σε αυτή ; Παρατηρήσαμε τη διάταξη σε ημικύκλιο που έχουν τα μουσικά όργανα μέσα από φωτογραφίες, και σχετικά βίντεο στο διαδίκτυο, ακούσαμε τον ήχο τους και παίξαμε διαδικτυακά παιχνίδια !
Συμφωνική ορχήστρα.
Διάταξη οργανων συμφωνικής ορχήστραςΠαίζοντας παιχνίδια OnlineΗ Πέππα και τα μουσικά όργαναΓνωρίζουμε τα όργανα
Χρησιμοποιώντας το βιβλίο της της Μάρως Θεοδωράκη «Η Πιπίτσα ταξιδεύει στην ορχήστρα» και παίζοντας κουκλοθέατρο το κάθε όργανο της συμφωνικής ορχήστρας μας συστήθηκε.
Κουκλοθέατρο : Η Πιπίτσα μας γνωρίζει τα μουσικά όργανα της ορχήστρας !
Τα χωρίσαμε σε πνευστά, έγχορδα και κρουστά χρησιμοποιώντας πίνακες αναφοράς από το νηπιαγωγείο Βλαχάτων και ένα φύλλο εργασίας από το 14ο Νηπιαγωγείο Χανίων που μοιράστηκαν μαζί μας! Επίσης παίξαμε παντομίμα και μαντεύαμε κάθε φορά το όργανο που ένα παιδί μας παρουσίαζε !
Χωρίζουμε τα μουσικά όργανα σε πνευστά έγχορδα και κρουστά !Φύλλα εργασίας
Παντομίμα
Στη συνέχεια αναφερθήκαμε σε ένα συμφωνικό έργο του Benjamin Britten «Οδηγός της Ορχήστρας για Νέους». Το έργο γράφτηκε το 1946 με τον υπότιτλο “Παραλλαγές και Φούγκα σε ένα θέμα του Πέρσελ”. Το βασικό θέμα είναι παρμένο από το έργο «Abdelazar» του Χένρυ Πέρσελ. Αρχικά το έργο είχε γραφτεί για μια ταινία ντοκιμαντέρ με τίτλο «Τα όργανα της ορχήστρας» με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Λονδίνου. Το έργο είναι αφιερωμένο «με στοργή στα παιδιά του Τζων και της Τζην Μωντ: το Χάμφρεϋ, την Πάμελα, την Καρολίν και τη Βιρτζίνια, για διαπαιδαγώγηση και διασκέδασή τους».
Το έργο αυτό είναι γραμμένο για:
Άρπα και έγχορδα (πρώτα και δεύτερα βιολιά, βιόλες, βιολοντσέλα και κοντραμπάσα)
Το βρήκαμε σαν τραγούδι με ελληνικούς στίχους και το λατρέψαμε !! Μία εξαιρετική δουλειά από το Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Οι στίχοι του τραγουδιού
Στη συνέχεια προσπαθήσαμε να φτιάξουμε την δική μας μακέτα της συμφωνικής ορχήστρας τοποθετώντας τα όργανα στην σωστή τους θέση! Χρησιμοποιώντας ένα αρχείο που βρήκα εδώ, το μετάφρασα και τα παιδιά με οδηγό τα αρχικά γράμματα και τη θέση τους στα διάφορα κομμάτια της σκηνής τοποθετούσαν τα όργανα που είχαν ζωγραφίσει στη σωστή τους θέση!
Ο οδηγός που χρησιμοποίησαν τα παιδιά για να στήσουν την συμφωνική ορχήστρα
Το αποτέλεσμα μας ( να και μας πήρε αρκετό χρόνο ) μας εντυπωσίασε και στολίσαμε την ορχήστρα μας στην σκηνή!
Λεπτομέρειες μακέτας συμφωνικής ορχήστραςΜαέστρος και κοπέλα που παίζει πιάνο !Η μακέτα μας ολοκληρωμένη !
Στη συνέχεια μας εντυπωσίασε άλλο ένα βίντεο που είδαμε στο διαδίκτυο με τα ορχηστρικά ρομπότ και μας έδωσε το κίνητρο να φτιάξουμε τα δικά μας !
Στη συνέχεια χωριστήκαμε σε ομάδες και χρησιμοποιώντας εικόνες από διάφορα μουσικά όργανα της συμφωνικής ορχήστρας φτιάξαμε σε πίνακες ζωγραφικής τα δικά μας ιδιόμορφα οργανορομπότ.
Οι ομάδες δουλεύουν πυρετωδώς!
Μόλις τελείωσαν οι ομάδες παρουσίασαν τα έργα τους στην ολομέλεια αναφέροντας και ποια μουσικά όργανα είχαν χρησιμοποιήσει και λέγοντας το όνομα του έργου τους (μια σύνθετη λέξη με πρώτο συνθετικό το όργανο που είχαν χρησιμοποιήσει για σώμα και δεύτερο την λέξη ρομπότ).
Η παρουσίαση των έργων στην ολομέλεια της τάξηςΕργασία δύο παιδιών με τις εικόνες των μουσικών οργάνων που είχαν ξεμείνειΤο «σαξορομπότ»Το «κιθαρορομπότ» ( εδώ μας ξέφυγε η κιθάρα χχχ)Το «τουμπανορομπότ»Το «πιανορομπότ»Οι πίνακες μας
Τέλος τα παιδιά ζωγράφισαν τα αγαπημένα τους όργανα συμφωνικής ορχήστρας ανά κατηγορία (πνευστά, έγχορδα κρουστά)
Τα αγαπημένα μας όργανα της συμφωνικής ορχήστρας ανά κατηγορία !