Φιλία. Το τικ και το τακ μας έμαθε πολλά !Διαβάζοντας το βιβλίο «Το τικ και το τακ» μιλήσαμε για την φιλία, παίξαμε παιχνίδια ρόλων, ψυχοκίνησης, λεκτικά, φτιάξαμε τραγούδι και ένα παιχνιδοτράγουδο !
Φιλία. Το τικ και το τακ μας έμαθε πολλά
Όλα ξεκίνησαν με το καταπληκτικό βιβλίο της Γιολάντας Τσορώνης- Γεωργίαδη « Το τικ και το τακ» εκδ. Σαββάλας. Μας το είχε φέρει πέρσι δώρο στην επίσκεψη που μας έκανε και φέτος όχι απλώς το διαβάσαμε αλλά μας έδωσε την ευκαιρία να ασχοληθούμε με τόσα πολλά πράγματα και να το λατρέψουμε !!
«Ευχαριστούμε κυρία Γιολάντα για την ιστορία του Μένιου»
μου είπαν τα παιδιά να γράψω στην κυρία Γιολάντα που πλέον την θεωρούν φίλη τους !
«Το Τικ και το Τακ», Τσορώνη-Γεωργιάδη Γιολάντα, Εκδ. Σαββάλας
Αλλά ας τα πάρουμε από την αρχή .. Η ιστορία αναφέρεται σε δύο γαϊδουράκια τον Μένιο και τον Μέντιο : «Ο Μένιος και ο Μέντιος, τα γαϊδουράκια, μάλωσαν και χώρισαν. Πολύ στενοχωρήθηκε ο Μένιος με τον τσακωμό. Πονούσε η καρδιά του. Δεν έκανε πια ΤΙΚ ΤΑΚ, μόνο ΤΙΚ χτυπούσε. Έτρεξε στον καρδιολόγο, έκανε κούρα ομορφιάς, καθάρισε τον στάβλο του, πήγε για ψώνια, τους φίλους επισκέφτηκε της άλλης γειτονιάς. Όμως το ΤΑΚ συνέχισε να μη χτυπά. Ώσπου συνάντησε τη γιαγιά του. Μα τι τον συμβούλεψε να κάνει κι άρχισε δειλά το ΤΑΚ και πάλι να χτυπά;»
Αφού διαβάσαμε την ιστορία, συζητήσαμε για τους λόγους που μπορεί να μάλωσαν τα δύο γαϊδουράκια και πως θα ένιωθε η καρδιά του Μένιου που πλέον δεν έκανε τικ -τακ. Το βιβλίο μου έδωσε την ευκαιρία να κάνω και φέτος την δραστηριότητα με την τσαλακωμένη καρδιά ( την κάνω κάθε χρόνο) για τις λέξεις και τις πράξεις που πληγώνουν και αφήνουν τα σημάδια τους.
Η καρδιά μας «υποφέρει» με τις άσχημες λέξεις …
Φορέσαμε τις μάσκες και γίναμε Μένιος και Μέντιος. Μαλώσαμε και στη συνέχεια συμφιλιωθήκαμε ! Υπάρχουν φιλικές και μη φιλικές πράξεις που κάνουμε; Μπορούμε να τις ξεχωρίσουμε ; Το υλικό με τις κάρτες το δανειστήκαμε από το Πυθαγόρειο νηπιαγωγείο ( από εδώ και εδώ )και το προσαρμόσαμε στις ανάγκες μας !
Παιχνίδια ρόλωνΟμαδοποιούμε τις φιλικές και τις μη φιλικές πράξειςΦιλικές πράξεις – Μη φιλικές πράξεις
Τελικά ο καλός φίλος έχει ..
Μάτια που κοιτούν τα δικά σου
Μια αγκαλιά πάντα ανοιχτή για σένα
Αυτιά που σε ακούνε προσεκτικά
Μια καρδιά γεμάτη αγάπη
Ένα χαμόγελο για σένα
Ένα κεφάλι γεμάτο ιδέες για παιχνίδια
Ο καλός φίλος ….
Μία ιδέα που μας προτείνει η συγγραφέας στο τέλος του βιβλίου μας άρεσε πολύ και την εφαρμόσαμε. Φτιάξαμε λοιπόν το Σοβαρόμετρο ! Δανειστήκαμε το φωνόμετρο από την φίλη μας την Αριάδνη και το blog της : edonipiagogeio.blogspot.gr και το μετατρέψαμε σε σοβαρόμετρο !
«Σοβαρόμετρο»
Ξεκίνησε λοιπόν μία συζήτηση για το ποιες πράξεις μας τελικά είναι σοβαρές και ποιες όχι. Υπήρχαν διαφωνίες ως προς την σοβαρότητα της πράξης που αντιλαμβανόταν ο καθένας αλλά τελικά συμφωνήσαμε ότι πράξεις που γίνονται άθελα μας και είναι όπως ένα σκούντημα ή ένα πάτημα κλπ .. θα της θεωρούμε όχι σοβαρές και θα τις επιλύουμε με ένα απλό συγνώμη !
Πόσο σοβαρές είναι οι πράξεις μας ;
Στις σοβαρές και στις πολύ σοβαρές πράξεις θα εφαρμόζουμε την τακτική του διαλόγου ( αφού πρώτα ήμαστε ήρεμοι και έτοιμοι για συζήτηση) στο «χαλί της Ειρήνης». «Το χαλί της Ειρήνης» επίσης το εφαρμόζω κάθε χρόνο, και τα παιδιά πλέον έχουν μάθει να λύνουν τις διαφορές τους εκεί. Σας το συστήνω να το εφαρμόσετε και εσείς στην τάξη σας. Για περισσότερες λεπτομέρειες δείτε εδώ.
Το χαλί της Ειρήνης !
Η Κάλλια και ο Γιώργος την επόμενη μέρα μας έφεραν στο σχολείο ζωγραφισμένες τις καρδιές του Μένιου και του Μέντιου !!
Οι καρδιές του Μένιου και του Μέντιου !
Η καρδιά μας όμως πονάει μόνο όταν μαλώσουμε με τους φίλους μας ; Ζητήθηκε από τα παιδιά να καταγράψουν σε ένα φίλο εργασίας πότε «πονάει» η καρδιά τους!
Τι «πονάει» την καρδιά μας ;
Στη συνέχεια ζωγράφισαν τους φίλους τους σε μία «αλυσίδα», έγραψαν τα ονόματά τους και σε καρδιές που κόλλησαν μια σε καθένα, έγραψαν λόγια τρυφερά που θέλουν να τους πουν !
Ζωγραφίζοντας τους φίλους μας …Στις καρδιές γράφουμε γλυκές κουβέντες στους φίλους μας !
Με αφορμή τους ήρωες της ιστορίας που ήταν γαϊδουράκια, γίναμε και εμείς και μεταφέραμε τους φίλους μας προσεκτικά, περάσαμε από διάφορα εμπόδια με επιτυχία και αφού οι φίλοι μας, μας φόρτωσαν ενθαρρύνοντας μας και βοηθώντας μας, διανύσαμε μία απόσταση χωρίς να πέσει το φορτίο μας !
Γινόμαστε γαϊδουράκια που μεταφέρουμε τους φίλους μαςΓινόμαστε γαϊδουράκια που περνάμε από διάφορα εμπόδια !Τα γαϊδουράκια με τα φέρουν πράγματα και οι φίλοι τους τα ενθαρρύνουν και τα βοηθάνε !
Η έκφραση «τικ-τακ» με πήγε συνειρμικά στο « Tic-Tac-Toe» και μία τρίλιζα φτιάχτηκε με τις λέξεις τικ- τακ για πολύ παιχνίδι !
Τρίλιζα «Τικ -τακ»Παίζοντας τρίλιζα …
Εκτός όμως από την τρίλιζα παίξαμε και πολλά λεκτικά παιχνίδια φωνολογικής ενημερότητας. Την αφορμή την πήραμε από τα ονόματα των δύο ηρώων. Μένιος και Μέντιος .. Η διαφορά τους ένα Τ !
Έτσι και ο Τάκης γίνεται Λάκης, Μάκης, Σάκης, η Βούλα γίνεται Κούλα, Σούλα, Τούλα, αλλά και το Κάστρο – Άστρο, το Παλάτι – αλάτι κλπ.
Λεκτικά παιχνίδια με το αρχικό γράμμα και την ίδια κατάληξηΚαι άλλα λεκτικά παιχνίδια !
Στη συνέχεια με αφορμή την Πέπα που μας έφερε εκείνες τις μέρες ένα παιδί που παρουσίαζε τον εαυτό του, και το ήχο πλατς πλουτς που έκανε όταν βούταγε στον νερόλακο (χαχα) και σε συνδυασμό με το «τικ-τακ» της καρδιάς, βρήκαμε και άλλους ήχους τους οποίους τους αντιστοιχήσαμε με εικόνες !
Αντιστοίχηση ήχων με εικόνες
Και δημιουργήσαμε το πρώτο παιχνιδοτράγουδο για φέτος ! Το τικ -τακ. Μπορείτε να το παίξετε είτε καθισμένοι στην παρεούλα είτε όρθιοι.
Παιχνιδοτράγουδο «Τικ-τακ»
Εμείς το κάναμε βίντεο για να δείτε πως το παίζουμε αλλά είμαι σίγουρη ότι εσείς θα το προσαρμόσετε στην δική σας ομάδα ! Το λατρέψαμε !
Το παιχνιδοτράγουδο το κάναμε και φύλλο εργασίας, ζητώντας από τα παιδιά να αντιστοιχήσουν την εικόνα με τον ήχο, χρησιμοποιώντας τον πίνακα αναφοράς που είχαμε φτιάξει !
Αντιστοιχούμε τους ήχους ….. και συμπληρώνουμε το φύλλο εργασίας
Για το τέλος σας άφησα το τραγούδι που κάναμε για το παραμύθι, χρησιμοποιώντας τον ρυθμό του γνωστού παιδικού τραγουδιού : « Ήταν ένας γάιδαρος με μεγάλα αυτιά».
Το τραγούδι « Το τικ και το Τακ»
Το τραγούδι το αφιερώνουμε στην γλυκιά Γιολάντα που μας πρόσφερε για δύο εβδομάδες μαγικά ταξίδια !
( ήταν επιθυμία των παιδιών να κάνουμε το τραγούδι βίντεο για να το δει η κυρία Γιολάντα χχ)